Już nie grudzień 2024, ale koniec 2026 roku ma być terminem ukończenia budowy łódzkiego tunelu średnicowego – wynika z cytowanej przez Dziennik Gazetę Prawną wypowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. Do ok. 2 mld zł wzrosło też wynagrodzenie wykonawcy. Czekamy na odpowiedź z PKP PLK w sprawie szczegółów.
Wśród przyczyn kolejnego opóźnienia wymienia się konieczność czasochłonnego wzmocnienia gruntu pod kamienicami na łódzkim Starym Polesiu i w Śródmieściu, a także wcześniejsze zaszłości: problemy finansowe wykonawców (pierwszy lider konsorcjum, Energopol, upadł, drugi – PBDiM Mińsk Mazowiecki – również popadł w poważne trudności), pandemię COVID-19 (część personelu obsługującego tarczę uległa wtedy zarażeniu) oraz zwiększenie zakresu inwestycji (budowa trzeciego przystanku podziemnego Łódź Koziny oraz
ściany oddzielającej tunel średnicowy od tunelu kolei dużych prędkości).
Warto jednak zauważyć, że jeszcze na początku października, tuż przed wyborami parlamentarnymi, PKP PLK podpisały aneks z wykonawcą przesuwający termin ukończenia inwestycji o rok (do końca 2024 r.). Czy w ciągu pięciu miesięcy pojawiły się nowe, nieznane dotychczas okoliczności, uzasadniające tak znaczne odsunięcie finału budowy w czasie? Wysłaliśmy do zarządcy infrastruktury pytania w tej sprawie.
Oprócz tego inflacja – szczególnie zaś wzrost cen stali oraz innych materiałów budowlanych oraz energii elektrycznej – wymusiła kolejny wzrost wynagrodzenia. Październikowy aneks zwiększył koszt inwestycji do 1,4 mld zł netto. Obecna kwota ma być już bliska 2 mld.
Według dostępnych danych zaawansowanie budowy tunelu dwutorowego wynosi ok. 43% (ok. 1,1 km z 2,6 km). Dwie nitki jednotorowe są już wydrążone, trzecia – której budowę rozpoczęto pod koniec lutego – jest gotowa w niespełna 4%. Po jej ukończeniu będzie można zacząć budowę czwartej nitki. Dane dotyczą wyłącznie betonowej obudowy tuneli – nie ma w nich jeszcze torów, sieci trakcyjnej ani urządzeń sterowania. Według DGP najbliższy ukończenia jest przystanek Łódź Polesie (58%), a pozostałe dwa – Łódź Śródmieście i wspomniany Łódź Koziny – są gotowe w 53%.